mystery shopping hoe werkt het?

Bij mystery shopping doe jij je voor als klant om het serviceniveau van medewerkers te verbeteren.

Doe de test!

Bij mystery shopping doe jij je voor als klant en zet jij je in om het serviceniveau en de verkoopgerichtheid van medewerkers te verbeteren.

Om mystery shopper te worden start je bij ons eerst met een online test. Zodra je deze behaald hebt, ben je mystery shopper. Vervolgens kun je in ons systeem zien welke opdrachten er allemaal bij jou in de regio zijn en kun je jezelf inschrijven voor een opdracht. Je plant de opdracht in op een datum die voor jou goed uitkomt. Voordat je op pad gaat kun je in je online omgeving een briefingsdocument inzien waarin de belangrijkste aspecten van de mystery visit worden benoemd. Daarnaast word je door één van onze medewerkers telefonisch of via e-mail nog gebriefd, waarin je uitleg over de opdracht krijgt. Zo ga je zo goed mogelijk voorbereid op pad. Na afloop van je mystery visit vul je een online vragenlijst in over je bevindingen. Dit doe je zo concreet en uitgebreid mogelijk. Is de vragenlijst akkoord bevonden door één van onze medewerkers, dan ontvang je van ons daarna je mystery shopping vergoeding op je rekening.

wat voor soorten opdrachten zijn er

  • mystery shopping

    Breng als mystery shopper bij excap een bezoek aan een winkel, ga het gesprek aan met een medewerker en vul na afloop een vragenlijst in. Je meet hierbij de klantenservice en verkoopgerichtheid van medewerkers.

  • mystery calling

    Neem als mystery shopper bij excap telefonisch contact op met verschillende bedrijven en organisaties. Je beoordeelt de telefonische klantenservice en/of verkoop en je beoordeelt de bereikbaarheid van organisaties.

  • mystery e-mailing

    Neem als mystery shopper bij excap via een contactformulier of e-mail contact op met verschillende bedrijven en organisaties. Je maakt hierbij screenshots en beoordeelt ook de online klantenservice en/of verkoop.

  • customer journey

    Breng als mystery shopper bij excap jouw klantervaring van begin tot einde in kaart via een Customer Journey onderzoek. Je doorloopt in je klantreis meerdere fases en vult per fase een vragenlijst in.

  • feedback shopping

    Breng als mystery shopper bij excap een bezoek aan een winkel, voer een inhoudelijk gesprek met een medewerker en houd na afloop een face-to-face feedbackgesprek.

  • meet & greet

    Breng als mystery shopper bij excap een kort bezoek aan een winkel om te ervaren hoe je als (potentiële) klant begroet en benaderd wordt bij binnenkomst.

Mystery shopper worden hoe werkt het?

Mystery shopper worden bij excap gebeurt in drie fases. Fase 1 is het maken van een online test, fase 2 is het aanmaken van een profiel en in de laatste fase ga je aan de slag als mystery shopper. Hieronder kun je lezen hoe iedere fase eruit ziet.

  • 1. Online test

    Om mystery shopper te kunnen worden bij excap maak je eerst een online test. In deze test wordt in korte filmpjes uitgelegd hoe mystery shoppen in zijn werk gaat en waar jij als mystery shopper op moet letten. Gedurende de test worden je enkele vragen gesteld over de filmpjes. Wanneer je de test succesvol hebt afgerond, kun je meteen een profiel aanmaken in onze online omgeving. 

  • 2. Profiel aanmaken

    Als je de test hebt behaald, maak je een profiel aan die je toegang geeft tot onze online omgeving. Wanneer je profiel is aangemaakt ontvang je een e-mail om deze te activeren. Zodra je profiel geactiveerd is, kun je aan de slag als mystery shopper. We selecteren de opdrachten voor je op basis van de gegevens in je profiel. Daarom is het belangrijk om na het inloggen je profiel verder aan te vullen met aanvullende gegevens. 

  • 3. Aan de slag

    Na het activeren van je profiel kun je in onze online omgeving. In de online omgeving kun je de opdrachten zien die beschikbaar zijn, kun jij je inschrijven voor opdrachten en kun je de vragenlijsten invullen van de opdrachten die je hebt uitgevoerd. Na je aanmelding ontvang je van ons een nieuwsbrief met nuttige tips om jou op gang te helpen. Wanneer je een opdracht hebt gevonden die jou leuk lijkt om uit te voeren, dan kun jij je hiervoor inschrijven. Je geeft hierbij de datum aan waarop je op pad wilt gaan en de opdracht komt op je naam te staan. Voordat je op pad gaat, word je door één van onze medewerkers telefonisch of via de mail nog gebriefd, waarin je uitleg over de opdracht krijgt. Zo ga je zo goed mogelijk voorbereid op pad.

FAQ

  • Welke vergoeding staat er tegenover het uitvoeren van een opdracht?

    Als mystery shopper word je per opdracht betaald, niet per uur. De vergoedingen voor het uitvoeren van een mystery shop zijn afhankelijk van het type opdracht. De vergoedingen worden bruto uitbetaald en zijn inclusief eventuele reis- en overige kosten. Het is daarom voor jezelf het prettigst om opdrachten in de buurt van je eigen woonplaats uit te voeren of de opdracht te combineren met een privébezoek aan de betreffende plaats.

  • Hoe vaak krijg ik een opdracht?

    Hoe vaak je een opdracht uit kunt voeren is afhankelijk van de opdrachten die we op dat moment in jouw regio hebben en het aantal mystery shoppers dat daarvoor ingezet wordt. Het kan zijn dat je maar eens per half jaar gevraagd wordt bijvoorbeeld, maar het kan ook zijn dat we meerdere malen achter elkaar iets hebben. Mystery shoppen heeft in elk geval een incidenteel karakter en kan niet gezien worden als een volledige bijbaan.

  • Hoe word ik uitgenodigd voor opdrachten?

    Doorgaans verneem je per e-mail het bericht dat er een opdracht voor je is. Vervolgens ben je vrij om deze al dan niet te accepteren. Dit kan een ‘persoonlijke’ of een automatische e-mail uit onze software zijn. Het kan ook voorkomen dat je telefonisch wordt benaderd door ons voor een opdracht. Daarnaast kun je zelf op je persoonlijke homepagina inzien of er opdrachten beschikbaar zijn in jouw regio en deze accepteren.

  • Wanneer kan ik mijn vergoeding verwachten?

    De door jou uitgevoerde opdracht gaat een week nadat wij je ingevulde vragenlijst verwerkt hebben met de verloning mee. Aan het eind van die week zul je de vergoeding dan ook ontvangen. Doorgaans zal dit binnen een maand na uitvoering van de opdracht zijn. Het kan zijn dat je meerdere opdrachten in dezelfde week of op dezelfde dag uitvoert, maar dat je de vergoedingen op verschillende momenten zult ontvangen.

  • Kan ik excap zien als een werkgever?

    Nee, tussen excap en jou bestaat geen werkgever-werknemerverhouding. Dit betekent dat excap jou de vergoedingen bruto uitbetaalt en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de opname van de vergoedingen in je aangifte personenbelasting/vennootschapsbelasting.

  • Hoe geef ik mijn vergoedingen op bij de Belastingdienst?

    Indien je een totale vergoeding van meer dan €125 per kalenderjaar hebt ontvangen, moet excap één keer per jaar dit totaalbedrag doorgeven aan de Belastingdienst. Als mystery shopper krijg je hiervan geen overzicht, dit dien je dus zelf bij te houden.

  • Kan ik bij mijn belastingaangifte kosten in aftrek brengen?

    Normaliter zal de Belastingdienst je een uitnodiging toezenden tot het doen van een aangifte inkomstenbelasting. In deze aangifte kun je de eventuele kosten (bijvoorbeeld gereden kilometers) die je hebt gemaakt in aftrek brengen, met inachtneming van fiscale wet- en regelgeving. Belangrijk aspect is dat je op verzoek van de Belastingdienst moet kunnen aantonen dat je in aftrek gebrachte kosten ook echt gemaakt hebt. Bewaar (kopieën van) bijvoorbeeld parkeerbonnetjes dus goed!

  • Krijg ik van excap een jaaroverzicht?

    Nee. Excap moet één keer per jaar het totaalbedrag van de aan jou uitbetaalde vergoedingen doorgeven aan de Belastingdienst. Als mystery shopper krijg je hiervan geen overzicht, dit dien je dus zelf bij te houden.

  • Hoe kan ik mij aanmelden?

    Je kunt je aanmelden door je gegevens achter te laten en onze online test uit te voeren. In de online test krijg je een kort videofragment te zien, waarin we meer uitleg geven over wie wij zijn, wat mystery shopping onderzoek inhoudt en wat je van ons kunt verwachten. Aan het einde van de video stellen we je een aantal korte vragen. Heb je minimaal 8 van de 10 vragen goed? Dan verwelkomen we je graag als mystery shopper bij excap! De test werkt ook op je telefoon, maar het is aan te raden een tablet, laptop of pc te gebruiken. Succes!

  • Zijn mijn persoonlijke gegevens wel veilig?

    Jouw profielpagina is beveiligd, wat inhoudt dat alleen jijzelf en excap toegang tot deze informatie hebben. Vanzelfsprekend zal deze informatie niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Excap gebruikt deze informatie dan ook alleen om mystery shoppers te selecteren die passen bij de opdracht.

  • Staat het antwoord op je vraag er niet tussen?

    Neem dan contact met ons op. Stuur een e-mail naar mysteryshoppers@excap.be of bel ons op telefoonnummer+32 3 303 70 93 (alleen op werkdagen tussen 8.30 - 17.30 uur).