M’n eerste pak, een rib uit mijn lijf

Poste par Arjen van Hijum Sur 23 maart 2012

Meestal ga ik twee keer per jaar winkelen om nieuwe pakken te kopen. Hier heb ik een vast adresje voor, de aan te bevelen winkel Schomaker Mannenmode. 8 jaar geleden, bij de start van Store Support, heb ik hier mijn eerste ‘echte’ pak gekocht (een Van Gils, een rib uit mijn lijf kan ik mij nog herinneren). Sindsdien kom ik er vaker en ik kom er met plezier.

Meestal ga ik twee keer per jaar winkelen om nieuwe pakken te kopen. Hier heb ik een vast adresje voor, de aan te bevelen winkel Schomaker Mannenmode. 8 jaar geleden, bij de start van Store Support, heb ik hier mijn eerste ‘echte’ pak gekocht (een Van Gils, een rib uit mijn lijf kan ik mij nog herinneren). Sindsdien kom ik er vaker en ik kom er met plezier.

Met enthousiasme kun je verkopen

De winkel is een half uur rijden van mijn woonplaats, ik ga er dus doelgericht naartoe. De ontvangst is uiterst vriendelijk; de medewerkers herkennen de binnenkomende klanten, iedereen wordt gegroet en in no-time zit je ontspannen aan de koffie in de winkel. Meestal neus ik eerst wat rond en op mysterieuze wijze staat altijd binnen een paar minuten mijn ‘vaste’ verkoper naast mij; een kwestie van goed je klanten kennen. Blijkbaar geven de medewerkers elkaar een seintje wanneer ‘zijn/haar’ klant net binnen is gekomen en naar boven is gelopen. Na even bijgepraat te hebben starten we het passen. Met volle overgave en vol enthousiasme gaan ze te werk. Met eerlijk advies als iets niet past komen we vaak wel tot een keuze. Naast het kostuum worden er een overhemd, sokken en shirts bij verkocht. Want er mag verkocht worden!

De kunst van het niet niet-willen kopen

De kunst van goed verkopen is om een drempel op te werpen om niet te kopen. Ik kom, niet alleen vakmatig, veel in winkels. Bij het merendeel stap ik net zo gemakkelijk binnen als weer naar buiten. Niet aangesproken, geen leuk gesprek, geen binding, kortom; geen nieuwe klant en een gemiste kans. Ik heb jaren lang tijdens mijn studie in winkels gewerkt en ik genoot altijd van het contact met de klant. Het is geweldig leuk werk in de winkel en als je de klant niet helpt, beperk je vrijwillig je werkzaamheden tot voorraad aanvullen, vouwen, etc. Als de klant echt goed wordt geholpen en wat hij heeft gepast, sluit aan bij zijn wensen, waarom zou hij het dan niet kopen? Als medewerker heb je alle drempels opgeworpen om niet met lege handen de deur uit te gaan. Ze gunnen je het, ze hebben hun best gedaan en dat mag beloond worden.

Terug naar mijn ‘adresje’, waar ze weten wat ik leuk vind. Zo kreeg ik vorige week onderstaande foto op de Whatsapp, met de boodschap: “Jouw merk blouse is binnengekomen, er zit echt wat voor je bij. Heb je tijd om dit weekend langs te komen?” Zeg dan maar eens nee……